Sunday 20 May 2012

Termenung sendirian

Photobucket


Hari ni, aku ke pantai. Memikirkan segala masalah yang berlaku dalam hidupku. Cuba untuk mengatur kembali rentak. Kesudahannya, aku gelak sengsorang. Haha. Mana taknya, kalau dok pikir benda bukan-bukan..sah-sah aku yang terjun ke laut ni. Dah ler laut depan mata kan?

Boleh jadi mental ni, pikir aku. 

Kemudian aku terus menapak ke gerai berhampiran. Makan nasi lemak dengan teh o panas. Sambil-sambil tu mendengar sok sek pagi orang kampung yang lepak di situ. 

Macamana kau nak baik dengan orang kalau hubungan dengan Allah kau tak jaga?

Makanku terhenti apabila terdengar pak cik berjanggut tu berkata-kata dekat member dia. Lantas aku pasang lagi telinga astro. Berminat nak tahu.

Aku bukan apa Lim, orang kampung memang tak suka aku..


Jangan salahkan orang kampung, Man..kau kena cermin diri kau dulu baru kau pikir orang lain. 


Nak cermin mana lagi Lim..


Yelah, kau kena ingat...kau nak baik dengan orang kampung..hubungan dengan tuhan kau kena jagaa...


Apa kena mengena dengan tuhan pula ni Lim?


Yelahh, kau tahukan..kalau hubungan kita dengan Allah goyah, maka hubungan kita dengan manusia pon macam gitulaah..


Yeke Lim..


Iye la Man, aritu aku dengar Pak Imam bagi ceramah...

Aku terus terdiam. Mungkin selama ni aku tak jaga hubungan aku dengan Tuhan, tu pasal Tuhan bagi macam-macam dugaan pada aku. Kadang-kadang tu sampai frust habis dibuatnya. Tapi bila dengar pak cik berdua ni sok sek..rupa-rupanya aku yang bersalah dari awal lagi.

Thanks pak cik. Dapat gak aku hidayah pagi-pagi ni.

2 comments:

caer sasuke said... [Reply]

erm muhasabah diri..=,(

Skylar said... [Reply]

hehe berkat lepak2 di gerai jalanan..kalau tak, tak dapat sy nak muhasabah diri..